Wspólna wycieczka do Lipska

Wymiana młodzieży pomiędzy szkołami Berufskolleg für Technik Ahaus i Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych im. Hipolita Cegielskiego w Chodzieży odbywa się każdego roku począwszy od 2002 roku i jest możliwa dzięki finansowemu wsparciu programu przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży. Tegoroczna wymiana odbyła się w Lipsku w dniach 27-31 marca 2017.

Pierwszego dnia (poniedziałek) w drodze na spotkanie z niemieckimi uczniami zatrzymaliśmy się we Frankfurcie nad Odrą, gdzie zwiedzaliśmy znajdujący się w tym mieście Uniwersytet Viadrina.  Po wizycie na uniwersytecie udaliśmy się w dalszą podróż do Lipska, gdzie spotkaliśmy się z grupą niemiecką i już  wspólnie udaliśmy się na kolację. Po kolacji i zakwaterowaniu w pokojach spędziliśmy wspólny wieczór gier i zabaw językowych.

Następnego dnia, czyli we wtorek po śniadaniu, wyruszyliśmy na zwiedzanie Lipska. Odbyliśmy wizytę w Muzeum Historii Współczesnej, spacer przez Stare Miasto oraz spotkanie w Kościele św. Mikołaja. Po kolacji odbył się kolejny wieczór gier i zabaw językowych.

Kolejnego dnia (środa) pojechaliśmy do Halle, w którym zwiedziliśmy muzeum poświęcone historii miasta i produkcji soli. Po spacerze uliczkami w centrum miasta pojechaliśmy do fabryki czekolady, gdzie zwiedziliśmy także Muzeum Czekolady, w którym zapoznano nas z historią i rozwojem jej produkcji  na świecie i na terenie miasta Halle. Na kolację wróciliśmy do Lipska, a po jej zjedzeniu spędziliśmy wieczór na grach i zabaw językowych.

Czwartego dnia mieliśmy okazję zwiedzać jedną z największych bibliotek w Niemczech – Bibliotekę Narodową w Lipsku. Zwiedzanie składało się z 2 części: pierwsza w formie tradycyjnego wykładu połączonego ze zwiedzaniem wystaw, a druga w formie warsztatów, podczas których wykonywaliśmy prace wykorzystują technikę linorytu.  Wykonane prace po wyschnięciu zostały przesłane przez pracowników biblioteki do szkoły i zostały wystawione w naszej szkolnej bibliotece.  Następnie wróciliśmy do hotelu i po kolacji spotkaliśmy się w sali konferencyjnej na kolejnym wieczorze gier i zabaw językowych.

Podsumowując całą wycieczkę można powiedzieć, że projekt ten zarówno uczy, jak i bawi. Zyskaliśmy wielu nowych znajomych oraz podszkoliliśmy języki. Dodatkowo zintegrowaliśmy się nie tylko z uczniami z Niemiec, ale także z tymi z Polski.